top of page

Doorgaande lijn kinderopvang - kleuterschool

Opdrachtgever:

Promotor(en):

Onderzoeker(s):

Status:

Universiteit Gent

Jochen Devlieghere

Lobke Van Lombergen

Lopend onderzoek

Samenvatting

Er is steeds meer consensus over het belang van een holistische benadering van voorschoolse voorzieningen, zoals in geïntegreerde systemen waar leren en zorg onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn voor alle kinderen van 0 tot 6. Toch worden kinderopvang (voor 0- tot 3-jarigen) en kleuteronderwijs (voor 3- tot 6-jarigen) in een aantal landen en regio’s, waaronder Vlaanderen, apart georganiseerd. Deze scheiding tussen zorg en educatie brengt vaak uitdagingen met zich mee, zoals extra overgangsmomenten voor kinderen en een gebrek aan samenwerking tussen professionals.


Onderzoek toont aan dat een geïntegreerde aanpak van zorg en educatie voordelen biedt voor zowel kinderen als professionals. Door de samenwerking te versterken en kinderopvang en kleuteronderwijs te combineren, kunnen kinderen in een veilige, stimulerende omgeving leren en groeien. Daarnaast leidt het samenbrengen van expertise tot betere ondersteuning van kinderen én tot een gelijkwaardiger behandeling van professionals.


Steeds meer initiatieven, zoals kindcentra, werken aan geïntegreerde praktijken. In deze centra spelen en leren kinderen van verschillende leeftijden samen, en werken kinderbegeleiders en kleuterleerkrachten als één team. Deze samenwerking gaat verder dan enkel het delen van een gebouw; het gaat om een gedeelde visie op de zorg en educatie van jonge kinderen.


Ons onderzoek richt zich op het in kaart brengen van de implicaties van deze geïntegreerde praktijken. Dit doen we aan de hand van (1) een literatuurstudie naar de implicaties van leeftijdsgemengde en leeftijdsgebonden groepen, (2) observaties in geïntegreerde praktijken, (3) gesprekken met professionals over hun ervaringen en (4) een grootschalige survey die inzoomt op waarom al dan niet naar integratie wordt gestreefd. We beantwoorden vragen op vier niveaus:


  1. Kinderen: Hoe beïnvloeden geïntegreerde praktijken het welbevinden, de betrokkenheid en de pedagogische kwaliteit?

  2. Professionals: Hoe ervaren kinderbegeleiders en kleuterleerkrachten deze samenwerking, en wat zijn kansen en barrières?

  3. Organisaties: Wat motiveert scholen en opvangorganisaties om samen te werken, en waar lopen ze tegenaan?

  4. Beleid: Wat is nodig om deze samenwerking te ondersteunen, en hoe wordt dit geëvalueerd?

Het rapport

Eens het onderzoek afgelopen is, kan u het volledige onderzoeksrapport hier downloaden.

Schrijf je in en blijf zo op de hoogte van nieuwe inzichten.

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
bottom of page