Welke factoren beïnvloeden geïntegreerde voorschoolse voorzieningenl? Wat betekent het voor de pedagogische kwaliteit en voor professionals? Via een mixed-method benadering biedt dit onderzoek een antwoord.
Lopend onderzoek
Wachten op kinderopvang: een ouderperspectief
Wat is de impact op ouders wanneer zij kinderopvang nodig hebben, maar er geen plaats meer is? Dit onderzoek brengt de ervaringen van deze ouders in beeld via kwantitatief en kwalitatief onderzoek.
Lopend onderzoek
Transitie naar kleuterschool: een ouderperspectief
Hoe ervaren ouders de transitie naar de kleuterschool? Hoe bereiden ze die voor en welke rol speelt de kinderopvang daarbij? In dit onderzoek worden deze vragen beantwoordt aan de hand van interviews met ouders.
Lopend onderzoek
Relatie structurele en proceskwaliteit in kinderopvang
Via mixed-method onderzoek wordt de relatie tussen structurele kenmerken (begeleider-kind ratio & pedagogische coaching) en de proceskwaliteit, het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen in de kinderopvang onderzocht.
Lopend onderzoek
Rol van grootouders in de opvang van kleinkinderen
Welke rol spelen grootouders in de opvang van hun kleinkinderen en hoe kijken ouders naar die rol? Op deze vraag biedt dit mixed-method onderzoek een antwoord door zowel ouders als grootouders te bevragen.
Afgerond onderzoek
MeMoQ éénmeting: pedagogische kwaliteit in de kinderopvang
Hoe kwaliteitsvol is de Vlaamse kinderopvang? Om die vraag te beantwoorden werd een wetenschappelijke éénmeting in de Vlaamse kinderopvang uitgevoerd. Deze volgt op de nulmeting van 2017.
Afgerond onderzoek
Sociale cohesie in gezinsvoorzieningen
Wat is sociale cohesie en hoe krijgt deze vorm in de Vlaamse gezinsvoorzieningen? VIa kwalitatief onderzoek werd het belang van een brede, relationele en maatschappelijke aanpak om sociale cohesie te versterken in beeld gebracht.
Afgerond onderzoek
Pedagogische coaches in Vlaanderen
Welke condities bevorderen en verhinderen de inzet van pedagogische coach in de kinderopvang? Deze vragen beantwoorden we door de leefwereld van pedagogische coaches, verantwoordelijken en kindbegeleiders in beeld te brengen.
Afgerond onderzoek
Cartografie van de Gezinsvoorzieningen in Brussel
Wat zijn het aantal opvangplaatsen en de dekkingsgraden van de Brusselse gezinsvoorzieningen? Hoe toegankelijkheid zijn ze, welk opnamebeleid ontwikkelen ze en welke samenwerkingsverbanden zijn er?