top of page

Transitie naar kleuterschool: een ouderperspectief

Opdrachtgever:

Promotor(en):

Onderzoeker(s):

Status:

Universiteit Gent

Jochen Devlieghere

Eline Baele, Helen Mortier, Lotte Goossens & Merel Van Elegem

Lopend onderzoek

Samenvatting

De transitie naar de kleuterschool is voor elk kind uitdagend. In Vlaanderen is die overgang van de kinderopvang naar de kleuterschool extra uitdagend door het gesplitste systeem, waarin opvang en onderwijs apart georganiseerd zijn en zelfs aparte beleidsdomeinen kennen met elk hun eigen minister.


Deze scheiding brengt verschillende aanpakken en verwachtingen met zich mee, wat voor kinderen en ouders verwarrend kan zijn. In dit onderzoek worden ouders aan de hand van interviews bevraagd over hoe zij deze transitie hebben beleefd, hoe ze die hebben aangepakt en voorbereid en welke voorzieningen daarin een rol hebben gespeeld of zouden moeten spelen.


De voorlopige resultaten tonen aan dat de transitie heel wat teweeg brengt bij ouders. Ouders wijzen zichzelf een grote verantwoordelijkheid toe en ze ervaren bovendien weinig ondersteuning vanuit voorzieningen zoals de kinderopvang en/of de kleuterschool. Daarnaast hechten ouders heel veel belang aan communicatie en contact met beide voorzieningen en willen ze meer betrokken worden bij de transitie. Ze zien de samenwerking tussen de kinderopvang en de kleuterschool daarbij als een noodzakelijke voorwaarde waar in de toekomst verder kan en moet op ingezet worden.

Het rapport

Eens het onderzoek afgelopen is, kan u het volledige onderzoeksrapport hier downloaden.

Schrijf je in en blijf zo op de hoogte van nieuwe inzichten.

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
bottom of page